Hvorfor er forbrukerinformasjon viktig?

Siden snus ikke er helsekost, men et nytelsesmiddel som du putter i munnen, er det viktig å vite hva du kjøper. Denne kampanjen dreier seg ikke  om designendringer på snusboksen (såkalt «plain packaging»), men om hvilken forbrukerinformasjon norske forbrukere skal få når de kjøper en boks.

Dersom informasjon om smak, nikotinstyrke, produksjonsdato, utløpsdato og innholdsfortegnelsen forsvinner blir det nesten umulig å vite hva du kjøper.

En undersøkelse gjennomført av Opinion tidligere i år viser at kun 24 prosent av befolkningen kjenner til konsekvensene (altså at mye informasjon forsvinner) som følge av lovforslaget om anonyme forpakninger. Det kommer også klart frem at norske forbrukere er mer opptatt av å vite hva de kjøper enn hvordan designet på boksen er. Du kan lese hele undersøkelsen fra Opinion her.

Snus er et nytelsesmiddel og målgruppen for snus er de som allerede røyker.

Det finnes ingen etablert norsk standard for hva snus skal inneholde. I Sverige har det svenske mattilsynet lovregulert hva snus kan inneholde. Mesteparten av snusen som selges i Norge er produsert i Sverige, og er dermed indirekte regulert av det svenske mattilsynet. Det finnes også produkter som ikke er produsert i Sverige og som ikke har samme kvalitet. Dersom forbrukerinformasjonen forsvinner vil det være umulig for norske forbrukere å vite hva de kjøper.

Du kan lese mer om den svenske produktreguleringen her.

Et lovforslag som innskrenker forbrukerinformasjonen og åpner opp for useriøse produsenter er ikke riktig fremgangsmåte.

 

 

VIKTIGHET AV INFORMASJONSELEMENTER PÅ BOKS
Betydning av informasjonselemeter

INFORMASJONSELEMENT Svært stor betydning Ganske stor betydning Verken eller Ganske liten betydning Svært liten betydning
Styrkegrad 38% 40% 13% 1% 8%
Holdbarhetsdato 32% 39% 17% 6% 7%
Smak/Aroma 30% 38% 18% 7% 7%
Produksjonsdato 21% 32% 28% 9% 10%
Ingredienser 20% 28% 28% 12% 13%
Tilsetningsstoffer 21% 23% 28% 12% 16%
Logo 14% 30% 32% 10% 15%
Produksjonsland 8% 23% 33% 14% 22%